maanantai 19. kesäkuuta 2017

Throw back 5 years ago, viisi vuotta sitten!

Viiteen vuoteen mahtuu paljon. Tämä Googlen muistutus viiden vuoden takaa laittoi taas pysähtymään pidemmäksi aikaa. 

Löytäisinpä aikaa näin lomalla kirjoitella tännekin enemmän.  Jade on jo iso neiti,  paljon menty eteenpäin ja jos joku olisi sanonut viisi vuotta sitten mitä olemme 19.6.2017 olisin varmasti hutkaissut märällä rätillä, että ei ole mahdollista!!

 Istun siis autossa Isonkyrön liikuntasalin pihassa ja odotan neitiä telinevoikkaleiriltä. Leiri pidetään jumppasalissa tunti päivässä, neljän päivän ajan. Jade on harrastanut telinevoimistelua 1,5 vuotta. Tykkää ihan "sikana". Kotona temppuilua, päälläseisontaa, "voltteja" mitä milloinkin?

 Eskari vuosi jäi taakse ja ekaluokkaa kohti mennään erityisen tuen avustamana. Luokka on pieni ja Jaden vahvuudet siivittävät eteenpäin, jolloin erityisyyksien toivotaan vahvistuvan vahvuuksien rinnalla. Puheterapia (nimeämisongelmat) toimintaterapia (hahmottaminen) on käynnissä ainakin elokuuhun saakka. Puheterapia alkoi tammikuussa ja ehkä päättyy elokuussa. Toimintaterapia on enemmän tarpeellista, ollut jo useamman vuoden ja toivottavasti jatkuu. Jaden silmät "on työn alla".  Silmälasit käytössä ja sumentavia tippoja käytetään pari kertaa viikossa jotta heikompi silmä vahvistuisi? (tätä tehty edestakaisin jo useampi vuosi???) Vaihtoehto silmälappua ei voi käyttää (1h päivässä) koska silloin näkevä silmä alkaa väristää, heilua ja Jaden tasapaino heikkenee ja alkaa huimata. Kädet tärisevät lääkkeistä johtuen. Jolloin hahmottaminen vaikenee ennestään.  Kaikesta tästä huolimatta, Jaden kärsivällisyys ja halu oppia on ihan huippua.  Jos joku muu opettaa kuin äiti😂? 

Labroissa käydään paljon vielä johtuen kevään vatsatudeista ja lääkemuutoksista, mutta kaikki tämä kulkee meidän arjessa.  Rankkaa mutta silti asia joka tulee myös pysymään arjessa,  välillä enemmän ja välillä vähemmän. 

Kirjoittelen lisää kun ehdin.  Ja kysykää vain jos mietitte jotain? Olemme mieheni kanssa myös vertaisvanhempia, joten feel free to ask anything. 




 tätä päivää:)


Ihanaa kesää

Mira


maanantai 15. toukokuuta 2017

Kesäjumppaa, kesäkiinteytys Tervajoen ala-asteen pihassa maanantaisin klo 18!Liity whatsup ryhmään ja olet kartalla ( sääkartalla;))


Tervetuloa matalan kynnyksen pihajumppaan .Sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta. Sinun täytyy vain tehdä oman kunnon ja tunnon mukaan. Ei vaikeita askelkuvioita. Lihaskuntopainotteinen. Haastetta joka kuntoiselle!

Hinta: 4e/krt, varaa tasaraha, vain käteinen.

Missä: Tervajoen ala-asteen piha, Malamontie 3. Parkkeeraus Malamontien puolelle.

Moneltako: Klo 18, on kuitenkin hyvä olla paikalla viimeistään jo klo 17.50 niin päästään aloittamaan klo 18:).


Mukaan tarvitset : Käsipainot, "keppi", jumppamatto, vesipullo, pyyhe.


Tuunaa jumppavälineet:
Käsipainot voi tehdä itse vaikka tyhjistä pulloista, kiviä tai hiekkaa sisään.Jumppamatoksi käy kylpypyyheKeppi voi olla, kävelysauva, harjanvarsi, suksisauva, koivun"oksa".


Et siis tarvitse suuria sijoituksia jumpan aloitukseen. Mukava rento vaatetus ja hyvät kengät.
Sateen sattuessa katoksen alla <3


Tule nauttimaan mukavasta yhteisestä musiikkituokiosta hikoillen ja hymyillen. Irvistely sallittu;).

Saa jakaa muillekin. Olisi kiva nähdä uuden koulun pihassa paljon jumppaajia:).


MILLAINEN TUNTI ON?

kiinteytys : Aerobisen ja lihaskuntoharjoittelun yhdistäminen

Tunti pitää sisälläänLämmittelyn, jossa valmistaudutaan tulevaan treeniin kepin kanssa.
Sykkeennostatusta, lihaskuntoharjoittelua. Lihaskuntoharjoittelussa käydään läpi koko vartalon lihaksia käsipainojen kanssa, sekä toiminnallisesti. Tunnin lopussa rauhalliset venykset ja rentoutus.

Tunnin hyödytAerobinen harjoittelu parantaa hapenottokykyä. Hapenottokyvyn parantumisen huomaat parhaiten  normaalissa arjessa jaksamisessa, jaksat työpäivän jälkeen tehdä muutakin kuin haukotella sohvalla:). Lihaskuntoharjoittelu on hyväksi sydän- ja verenkiertoelimistölle. Venyttelyssä nivelten liikeradat laajenevat ja liikkuvuutesi lisääntyy kerta kerralta sekä aineenvaihdunta paranee. Rentoutuksessa kiitetään itseämme tunnin työstä ja otetaan hetki omaa aikaa. Kokonaisvaltainen hyvänolon treeni siis tiedossa.

Tunti sopii kaikille, omaa kuntoa kuunnellen. Voit tehdä itseäsi haastaen kovemmalla teholla tai sitten kevyemmällä teholla.

Tunnilla tarvitset käsipainot,  "kepin", jumppamaton ja vesipullon, pyyhekin on hyvä olla mukana.

Useita liikkeitä voi muokata, jos jokin liike ei juuri sinulle sovi.

Tunnilla tarkkailen myös tekniikoita ja yleisesti ohjaan jos huomaan jotain erityistä. Jos haluat erikseen tarkempaa huomiota tekniikkaasi kerro siitä ennen tuntia.

Oi että mä odotan ..... Tervetuloa!

maanantai 8. toukokuuta 2017

Lahjakortit äidille:)

Liikunnalliset lahjakortit äidille!

Anna äidille lahjaksi omaa aikaa!:)

Alkaen 20e/ 5 jumppakertaa!

Soita ja kysy lisää, 0400790714


torstai 29. joulukuuta 2016

Jumppapallo tutuksi Kylkkälän koululla 18.2 klo 13-14.30. Ilmoittaudu 16.2.mennessä.

Peruttu vähäisen osanottajamäärän vuoksi.


Makoileeko kotona jumppapallo vailla käyttöä? 


(Muista tiistaisin Kylkkälässä Kiinteytystä klo 19-20!)




Kylkkälän koululla la 18.2.2017 klo 13-14.30
Hinta 10e

Oma jumppapallo,  jumppamatto ja käsipainot vesipullon kera mukaan. Iso annos iloisuutta myös, koska pallon päällä seikkailu voi olla haastavaakin. 

Maksu käteisellä paikanpäällä ja sitovat ilmoittautumiset to 16.2.2017 mennessä, karppimira@gmail.com tai 0400790714. Paikkoja rajoitetusti.

Tässä hieman tietoa jumppapallon valinnasta ja hyödyistä joita jumppapallolla treenatessa saavutetaan.


"Jumppapallon valinnassa tärkeää on oikea koko, joka riippuu omasta pituudesta: pallon päällä istuessa polvissa tulisi olla suora kulma. Yleisesti jumppapalloja on kolmen kokoisia: halkaisijaltaan 55, 65 ja 75 cm. Karkeasti ottaen 65 cm halkaisijaltaan oleva jumppapallo sopii useimmille; hyvin pitkät ihmiset (180 cm ja yli) voivat käyttää 75 cm palloja ja hyvin lyhyet (160 cm ja alle) 55 cm palloja. Liian pienestä pallosta on harvoin haittaa, mutta liian iso pallo voi vaikeuttaa liikkeiden suorittamista. Jumppapalloon on hyvä jättää hieman ”joustovaraa”, koska äärimmilleen pumpatun pinkeän pallon päällä on vaikea pysyä"

Teksti lainattu: www.ryhmaliikunta.fi/uutiset/jumppapallo-ja-liikunta


Jumppapallo haastaa koko vartalon, lihaskuntoliikkeisiin saa vaihtelua. Parantaa kehonhallintaa ja tasapainoa.

Tule tustumaan ja haastamaan itseäsi, oppimaan uutta.

1,5h jumppapallo tutuksi sisältää , lämmittelyn , tutustumisen lihaskuntoliikkeisiin pallolla , venyttelyn ja rentoutuksen.

Kysy lisää

Mira